Tulevaisuuden antiikki

rocky

Mitä tulee olemaan tulevaisuuden antiikki? Tulevaisuudessa antiikille asetetaan varmasti samoja kriteerejä kuin mitä siltä nyt odotetaan. Niitä ovat ajattomuus, laadukkuus, muotoilun taso ja ainakin jossain määrin yksilöllisyys.

Joskus käy kuitenkin niin että täysin arvaamattomat esineet nousevat suureen suosioon syystä, jota kukaan ei olisi osannut arvata kymmeniä tai satoja vuosia aikaisemmin. Syitä voivat olla mm. että joku kuuluisa henkilö on poseerannut esineen kanssa, esineen näkyminen kultti tai klassikko elokuvissa, esineen harvinaisuus, eli esinettä ei ole valmistettu tai jäljellä kuin muutamia kappaleita tai jopa muotisuunnittelijoiden vaikutus, heidän tuomalla jonkun tietyn tyylisuunnan tai ajanjakson vahvasti esiin ja näin nostamalla kyseisen ajanjakson esineiden arvoa, kuin huomaamattaan. Ihminen on laumaeläin ja median tai toisten lajitovereidemme ns.hehkuttaessa jotain aikakautta tai esinettä, huomaamme pian lähtevämme siihen mukaan ja haluamaan samaa. Voiko antiikin muotoutumista sitten ohjailla? Onko mahdollista nostaa tarkoituksella tiettyjä esineitä esille, jolloin niiden haluttavuus ihmisten silmissä kasvaa. Mainostajat käyttävät tätä samaa kikkaa uusiin tuotteisiin, miksei se siis toimisi myös vanhoissa. Esimerkkinä vaikka julkisuuden henkilön kodin esittely, jossa tuote brändätään liittymään esimerkiksi menestykseen, taiteellisuuteen tai vaikkapa varakkuuteen.1980

Tulevaisuuden antiikkiin kuuluu myös, että yleensä sen omat aikakautelaiset eivät osaa sitä arvostaa. Tuote koetaan tylsäksi ja tavanomaiseksi, koska se on kuulunut jokapäiväiseen arkeen aiemmin. Tälläisiä nykyään kerättäviä tuotteita voisivat olla vaikkapa vanhat posliini- tai emalipotat, vanhat maito-tai limonadi-laatikot ja pitkät täysipuiset tuvan penkit. Ajanjakson jo eläneille nämä olivat normaaleja käyttöesineitä, mitä oli joka toisella kotona. Nykyisiä vastaavia voisi vaikka olla Mariskoolit, Oiva Toikan linnut tai jopa Legot, kuka tietää mikä seuraavan sukupolven silmää viehättää ja saa keräilyinnostuksen heräämään. Ehkäpä se voi olla jopa m&m-karkkirasiat…kuka tietää? Voi jopa olla, että lähes kaikkien kammoksuma palapeili on seuraava keräilykohde jota lapsenlapsenlapsemme etsivät kuumeisesti ja ovat valmiita maksamaan siitä isojakin summia, tai ehkäpä seinille ripustettavat koristeviuhkat, Rubikin-kuutio tai jopa legendaarinen Rocky-vuodesohva ovat tulevaisuuden antiikkia? Tulevaisuuden antiikkia on tämän päivän esineet jotka ovat laadukkaita ja kestäviä, hyvin muotoiltuja ja ajattomia, mutta se mitkä tavarat nousevat keräilijöiden suosikeiksi, on toinen juttu. Niiden ei tarvitse olla välttämättä muotoilun helmiä tai erityisen laadukkaita, niiden keräilyyn on joku muu funktio, jonka takia keräilijä haluaa omistaa tavaran ja maksaa siitä tietyn summan. Aiemmassa blogikirjoituksessa käsiteltiinkin jo sitä, että tuoko antiikin keräily ihmiselle turvaa ja lohtua muuttuvassa maailmassa. Tämä artikkeli taas omalta osaltaan todistaa väitteen oikeaksi. Nyt vain odottelemme, mikä tulevaisuudessa on se ykkösjuttu, minkä kaikki itseään kunnioittavat antiikin keräilijät kotiinsa haluavat?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *